Under 2012 var jag en av de mest aktiva mot böneutropet i Fittja. Dels intervjuades jag av Sveriges Radio, dels omnämndes jag i persisk-språklig media (se delen Redaktionellt på min hemsida). Jag blev även inbjuden till Malmö Högskola av Alhambra Malmö Muslimska Studentförening, där jag deltog i en debatt gällande just böneutrop. Debattörerna var indelade i två läger; de som är emot böneutropet (Ardavan Khoshnood och Lars Åberg) och de som är för böneutropet (Adrian Kaba, Salahuddin Barakat och Peter Hervik). Debatten kan ses i sin helhet på Agora Malmös youtube sida.
I samband med mina mediala utspel mot böneutrop, engagerade sig även Tro och Solidaritet i mina utspel. Vad är då Tro och Solidaritet. Saxat från deras hemsida:
Socialdemokrater för tro och solidaritet (STS) är en av Socialdemokraternas fem sidoorganisationer […].
STS består av människor från många trostraditioner, kristna såväl som andra. Vi har också medlemmar som inte är troende, men som uppskattar vår politik och ideologiska profil. Man brukar säga om oss att vi är ”lite rödare, lite grönare”.
STS politiska riktlinjer är byggda runt tre områden: ”Ett samhälle för alla”, ”Internationell solidaritet” och ”Hållbar utveckling”. Vi har ett starkt engagemang för mänskliga rättigheter och social rättvisa. Vi ser religionsdialog som en viktig metod för att motverka antisemitism, islamofobi och annan rasism. Vi har gått i bräschen för kritiken mot de nya hårdare asylreglerna. Vi arbetar för fortsatt militär alliansfrihet och ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle. Internationellt har vi ett mångårigt engagemang i Mellanöstern, särskilt i Israel och Palestina.
Tro och Solidaritet publicerade en debattartikel kring frågan om böneutrop som skrevs av Mohammad Fazlhashemi. Fazlhashemi är professor i idéhistoria vid Umeå Universitet och en anhängare av den islamiska regimen i Iran. Inte så konstigt ansåg han att mina åsikter var ”rasistiska”. Tyvärr fick jag inte av Tro och Solidaritet möjlighet att bemöta Fazlhashemis anklagelser.
Tro och Solidaritet skrev också en artikel om mina tankar där jag intervjuades- Av någon märklig anledning intervjuades också Lars Thunberg. Thunberg var då och är fortfarande kommunalråd i Helsingborg för Kristdemokraterna och sitter även i KD:s partistyrelse. I sin intervju så sa han att det jag (=Ardavan) sagt om böneutrop och att det inte borde tillåtas är grund för att jag ska uteslutas ur partiet. Självklart uteslöts jag inte ur partiet och har fram till bara två månader sedan varit vice ordförande för KD i Malmö.
Med det sagt, så är det en börda att ligga steget före politikerna.
Idag har nämligen KD:s partiledare Ebba Busch Thor sagt att Kristdemokraterna tar ställning mot böneutrop. DN skriver:
Sedan Stiftelsen Växjö muslimer ansökte om tillstånd för att sätta upp en högtalare och sända ut böneutrop från sin moské har debatten rasat och spridit sig från debattsidorna och Facebookgrupperna i Växjö till politikerna i riksdagen.
Kristdemokraternas ledare Ebba Busch Thor uppmanar nu sina partiföreträdare att rösta nej till böneutrop ute i Sveriges kommuner.
Det som jag alltså kämpade så mycket för under 2012, alltså 6 år sedan, tycker nu KD också. Då tyckte Thunberg att jag skulle uteslutas. Då Thunberg med all säkerhet är en principens man och en man med värderingar, så står han nog fortfarande för sina åsikter, varför han då tycker att Ebba också borde uteslutas. Jag kan inte helt förstå hur Thunberg i så fall kan ha fortsatt förtroende. Han borde avgå med omedelbar verkan, inte minst för att inte anklagas för att han vänder kappan efter vinden. Eller har han kanske bytt åsikter och håller nu med om att böneutrop inte borde tillåtas. Inte mycket principer där!