Skolprestationsgapet mellan icke-invandrare och andra generationens invandrarbarn i Sverige – tidsutveckling och bidragande faktorer
![](https://ardavan.se/wp-content/uploads/2025/01/Frontiers-in-Public-Health.png)
Studien undersöker skolprestationsgapet mellan icke-invandrare och andra generationens invandrarbarn i Sverige 2010–2020, med fokus på om föräldrars psykiska ohälsa och låg socioekonomisk status bidrar till detta gap. Resultaten visar att gapet delvis förklaras av dessa faktorer, och att det har ökat över tid, särskilt bland pojkar. Effekterna av socioekonomiska faktorer var mindre för invandrarbarn. Studien drar slutsatsen att riktade insatser behövs för att minska socioekonomiska skillnader och ge extra stöd till andra generationens invandrarbarn.
Kenta Okuyama, Sara Larsson Lönn, Ardavan M. Khoshnood, Shervin Assari, Jan Sundquist, Kristina Sundquist
2025
Frontiers in Public Health, 13:1521387